Alat za prilagodljivost

  • Veći tekst
  • Font za disleksiju
  • Podebljanje teksta
  • Crno-bijelo
  • Visoki kontrast
  • Kursor
  • Resetuj
  • Pristupačnost

Kultura

09.02.2022
1187

VUKOVIĆ: GRAFIČKI DIZAJN JE ISPLATIV POSAO

Grafički dizajn je disciplina dizajna koja se bavi izradom štampanih rješenja što podrazumjeva praksu kombinovanja teksta i slike. U novijem značenju, grafički dizajn uključuje grafičke produkcije prilagođene elektronskim medijima tj internetu ili televiziji i drugim. Kako je poznato javnosti, 1922. godine termin "grafički dizajn" je u upotrebu uveo američki dizajner William Anthony Dwiggins. Među ostalim terminima koji se koriste u odnosu na disciplinu i profesiju su vizuelna komunikacija, te rjeđe komercijalna umjetnost.

Gost gradskih talasa bio je Tripo Vuković, grafički dizajner iz Kotora, sa kojim je razgovarala novinarka Irena Mačić.

U nastavku prenosimo dio razgovora.

Najprije, kako bismo se približili temi, kaži nam ko je i šta radi grafički dizajner?

Grafički dizajn je profesija u kojoj grafički dizajner pokušava da slikama, tekstom ili nekim drugim vizuelnim medijom prenese neku poruku, proširi svijest o nekom brendu ili izreklamira neki proizvod ili firmu.

Koje sposobnosti i karakteristike treba da posjeduje osoba koja želi da se bavi grafičkim dizajnom? Da li je neophodno znanje, odnosno umjetnički talenat ili je dovoljno poznavanje tehnologije.

Budući da grafički dizajner radi na vizuelnim prezentacijama različitih medija-kreira web stranice, banere, novinske oglase, znakove i logotipe, plakate, naslovnice magazina, video špice, animacije i sve to u različitim programima, koje programe mora poznavati?  

Nije potrebno znanje iz umjetnosti. Mada, s obzirom na to da se te dvije sfere dodiruju, znanje iz umjetnosti ili neki talenat u tom smislu može da pomogne ili proširi sposobnost nekoga kao grafičkog dizajnera, ali definitivno nije nešto što je neophodno. A poznavanje tehnologije je važno da bi se bavili grafičkim dizajnom. Današnji pojam grafičkog dizajna je nemoguće zamisliti bez korišćenja programa kojima se ta djelatnost odvija odnosno ispunjava.

Koji su to programi?

Kao osnovne programe naveo bih one iz Adobe porodice. Adobe je firma koja se već 20 godina bavi izradom programa kojima je osnovna funkcija i svrha grafički dizajn, a to su uglavnom: Photoshop, Ilustrator, Lightroom, After effects, Dream viewer… Ako bih trebao da istaknem najbitnija dva programa za sami početak, to bi bili: Photoshop i Ilustrator. Njima pokrivate veliki dio statične grafike.

Koliko je potrebno vremena da bi se savladale te vještine?

Zavisi koliko vremena želite da opredijelite za učenje tih stvari i kolika je vaša želja da to znanje savladate i sakupite. Po meni, da biste jednostavnije radili u navedenim programima, potrebno je sigurno dvije godine da bi za sebe mogli reći da vladate nekim osnovnim stvarima i funkcijama ta dva programa.

Posao grafičkog dizajnera podrazumjeva da budete u toku sa svjetskim trendovima iz oblasti dizajna…

Mislim da je važnije biti u korak sa svjetskim trendovima kada su u pitanju programi i tehnologije, zato što grafički dizajn sam po sebi ostaje isti, bez obzira na to kako vi kreirate sam sadržaj.

Grafički dizajn nije postojao tako definisan duže vrijeme, ali se još od davnina, npr. hijeroglifi mogu uzeti kao vid grafičkog dizajna zato što se slikama i tekstom prenosi neka poruka, što je suština grafičkog dizajna. Suština grafičkog dizajna se nije mijenjala i da biste vi ostali u toku sa modernim tekovinama istog, samo treba da budete u korak sa programima kojima to realizujete.

S obzirom na to da se takva znanja stiču na fakultetu, koliko je obrazovanje važno? I da li je nužno, budući da u današnje vrijeme razna znanja i vještine možete steći i preko mnogih kurseva, radionica, onlajn sadržaja…

Mislim da nije potrebno fakultetsko zvanje da bi se steklo neko osnovno znanje vezano za grafički dizajn. Ako imate afinitet prema tome, u smislu da imate oko za neku vizuelnu koherenciju ili znanje kako biste prenijeli određenu poruku ili informaciju, mislim da uopšte nije potrebno da neko ima diplomu fakulteta, već možete da učite od ljudi koji su to već savladali. Ima dosta onlajn kurseva, videa i tutorijala u kojima možete naučiti doslovno sve nivoe te oblasti. Ako imate volje i želje, naravno.

Kada govorimo o novčanoj isplativosti tog posla, da li može u Crnoj Gori da se živi od te profesije? Koliko su ljudi (klijenti) svjesni o kakvom je poslu riječ i koliko je zapravo potrebno znanja, vještine i talenta za izradu, recimo, jednog logotipa ili zaštitnog znaka?

Danas definitivno može biti isplativo, sa čime se ne bih mogao složiti ukoliko bismo pogledali period od prije pet godina, kada je  bilo veoma teško da nađete posao ili da vas makar na ovim prostorima ljudi ozbiljno shvate kada je taj posao u pitanju. To može biti primarna profesija, ukoliko se apsolutno i potpuno tome posvetite.  Ako se bavite grafičkim dizajnom onda pretpostavljam da i samoga sebe možete dobro izreklamirati i time proširiti svoje kontakte i tako doći do potencijalnih novih klijenata.

Na tvojoj instagram stranici zainteresovani su u prilici da pogledaju radove sa tvojim potpisom. Koliko ti u prosjeku treba vremena za izradu jednog zaštitnog znaka i možeš li nam opisati taj proces-od zahtjeva klijenta, preko nastanka ideje, do realizacije?

Svoju instagram stranicu sam poslije određenog vremena podijelio na grafički dizajn i crtanje. Prvo što uradim jeste da pokušavam da shvatim šta klijent želi, koja je njegova ciljna grupa, koja je njegova djelatnost i šta želi sa svojim logom, amblemom ili svojim brendom da evocira kod ljudi. Kada to utvrdimo, odnosno usaglasimo, onda napravim neke početne faze logoa koji skiciram na papiru ili ugrubo, da bih definisao ono što klijent želi, eventualno smjer u kojem bi išao. Nakon toga prelazim na rad u programu Adobe Ilustrator. U koraku sa klijentom editujem, odnosno korigujem rad, dok ne dođemo do nekih željenih rezultata.

Pretpostavljam da kod kreiranja zaštitnog znaka treba voditi računa i o boji, obliku, podlozi, kako bi se istakao. Treba slijediti i određena uputstva. Šta u svijetu grafičkog dizajna predstavljaju neke od boja koje koristiš? Koja pravila treba slijediti?

Da, apsolutno je bitno da grafički dizajner zna kojim oblicima i bojama ljude može da asocira na različite stvari. Bitno je istaći da boje koje koristite budu komplementne. Jer ako postoji vizuelni nesklad između boja, to stvara odbojnost kod čovjeka, čak iako on to možda ne primjećuje. Tako su recimo komplementne boje narandžasta i plava, crvena i plava, zelena i ljubičasta… Takođ, boje mogu da asociraju na afinitete, firme ili djelatnosti kojima se bavi osoba ili institucija koju želite da reklamirate, odnosno da napravite njen vizuelni identitet. Ljubičasta boja asocira na otmenost, između ostalog, crvena boja na akciju ili na neku vrstu dinamike. Boje su, dakle, takođe prenosioci emocija.

Kada bi trebao da napraviš kampanju za promociju Kotora, kako bi ona izgledala i na šta bi stavio akcenat?

Prvenstveno bih se potrudio da spojim tradiciju, kulturnu baštinu i prirodne ljepote. Kada bih prilikom rada imao stalno na umu ta tri elementa u nekoj sinergiji, mislim da bih tako najbolje postigao kreiranje kampanje kojom bi mogao u najboljem mogućem svjetlu da predstavim Kotor.

 

Linkovi : instagram.com/3podesign i instagram.com/3poart

Foto: privatna arhiva

 

 

 

 

 

 

Podijeli na: