Alat za prilagodljivost

  • Veći tekst
  • Font za disleksiju
  • Podebljanje teksta
  • Crno-bijelo
  • Visoki kontrast
  • Kursor
  • Resetuj
  • Pristupačnost

Kultura

02.08.2021
1657

PRODUCENTKINJA JELENA ODALOVIĆ O SVOJOJ PROFESIJI, STANJU KULTURE U CRNOJ GORI, FESTIVALIMA, ISKUSTVU

Produkcija predstavlja prvenstveno proces proizvodnje umjetničkog djela, od ideje do nastanka. Ali podrazumjeva i praćenje tog umjetničkog djela kroz njegov život do kraja. To je za Radio Kotor kazala Jelena Odalović, producentkinja iz Kotora.

Kako navodi, producenti se bave raznim oblastima, kao što su: televizijske emisije, film, pozorište ili radio.

“Mi imamo zadatak da osnujemo ekipu koja se naziva autorska ekipa i da zajednički uložimo sve napore da umjetničko djelo nastane. Mi se bavimo različitim oblastima i zaduženi smo da obezbjedimo da svi uslovi koji su potrebni za nastanak jednog umjetničkog djela budu obezbjeđeni. Da to umjetničko djelo pratimo i da na pravi način upravljamo resursima, ekipom, budžetom, organizacijom. Tako da imamo svestran zadatak” – ocjenjuje Odalović.

Prema njenim riječima, važan dio posla producenta predstavlja i pičing.

“Pičing predstavlja oblik predstavljanja projekta pred određenom komisijom. Može da bude različita vrsta komisije. Obično se pičuje na festivalima, pred filmskim centrima, organizacijama koje su spremne da izdvoje određenu količinu novca za projekte. Vi se prijavite i predstavljate svoj projekat na način na koji mislite da je najbolje. Trudite se da u predstavljanju zainteresujete ljude za ono što radite. To je traženje finansijskih sredstava. Mi to zovemo predstavljanje projekta i zaokružavanje finansijske konstrukcije” – objašnjava Odalović.

Ona je za naš program govorila i iskustvu sa snimanja filma “Šta sad?” u Kotoru. Naime, februara ove godine završeno je snimanje kratkometražnog igranog filma “Šta sad?” koreditelja Zvonimira Grujića i Sare Đurović. Film je podržan na konkursu Filmskog centra Crne Gore za sufinansiranje kratkometražnih igranih filmova u doba pandemije Covid19. Producenti filma su Odalović i Aleksandar Kaluđerović iz Kotora koji su dobili priliku da vode ozbiljan projekat u svom gradu.

“Čast je za svaku mladu osobu koja je izabrala bilo koje zanimanje da svoje prvake stiče u svom gradu. Naročito je to karakteristično za produkciju jer ona nije jednostavna. Zahtjeva veliku ekipu i da se poklope mnogi uslovi. Zadovoljna sam kako je sve prošlo i kako smo uspjeli da se izborimo i sa Kotorom, i sa februarom i sa cijelom ekipom. Bilo je zanimljivo. Još više sam zadovoljna jer je taj film došao u postkovid vrijeme, na ivici između karantina i sljedećih mjera. Trudili smo se da na zoom sastancima sve jako dobro isplaniramo do najsitnijih detalja da bi nam posao kasnije na terenu bio mnogo lakši” – priča Odalović.

Ona se prisjetila rada na predstavi “Tre sorelle” koja predstavlja njen diplomski rad na Fakultetu dramskih umjetnosti. Predstava je rađena u koprodukciji Centra za kulturu Tivat za čiju saradnju Odalović ima samo riječi hvale.

“Oni su nam bili od pomoći, što nije jednostavno i nije karakteristično za Crnu Goru da jedna kuća praktično da studentima priliku da rade i da im sve moguće najbolje uslove da oni stvaraju. To je divna saradnja koja se desila na kraju studija” – ističe Odalović.

Kako navodi, studije producenta na Fakultetu dramskih umjetnosti pored teorijskog, podrazumjevaju i praktičan rad.

“Fakultet dramskih umjetnosti je specifičan zato što mi pored teorije i teorijskog znanja imamo puno praktičnog rada. Trudiumo se da kroz praktične radove (studentski filmovi, predtsave, ispiti, radio drame itd.) da se prirpemimo za nešto što nas čeka sjutra u poslu. Mislim da sam izašla dobro pripremljena sa fakulteta, a onda sam imala priliku da radim sa nekim velikim rediteljima, naročito u pozorištu. Oni su već ostvareni u svojim granama umjetnosti i nekako su bili tu velika podrška i pravi ljudi na putu razvoja jednog mladog prducenta” – kaže Odalović.

Za posao producenta, navodi Odalović, jako su važni obrazovanje i rad na terenu (iskustvo).

“Praktičan rad i ta vrsta iskustva na terenu jako su bitni. Iako ne možete biti uvijek sto posto spremni. Obrazovanje i to što vi znate o poslu i projektima je mnogo bitnije u pripremnoj fazi. Jer vi u pripremnoj fazi to znanje koristite da nađete novac, radite pičinge, sastanke. A kada dođe druga faza, faza realizacije, postprodukcije više se oslanjate na praktično iskustvo koje imate , zato što iz tog praktičnog iskustva crpite i hrabrost i ideju kako da rješavate probleme” – objašnjava Odalović.

Prema njenim riječima, za posao producenta potrebno je puno kreativnosti i domišljatosti.

“Naročito danas kada su se institucije malo zatvorile u sebe. Možda je to posljedica korone i postkorona vremena i uopšte zatvorenosti, nedostatka novca, finansiranja itd. Tako da su producenti koji se bave nezavisnom kulturnom scenom natjerani da budu što kreativniji, domišljatiji, da se što više trude, da nađu različite modele funkcionisanja i finansiranja jer danas to nije baš jednostavno u Crnoj Gori” – ističe Odalović.

Kako kaže, pandemija koronavirusa uticala je na profesiju producenta, pogotovo nezavisnih umjetnika.

“Koronavirus nas je sve zaustavio na godinu dana. Nismo imali igranja, nismo imali predstava. Čak i kada smo imali predstave, igrali smo ih pred malim brojem publike. Sada smo malo oprezniji, drugačije ulazimo u projekte. Tokom pandemije okrenuli smo se sebi i svom napretku, svom radu, da pogledamo  i pročitamo ono što nismo u međuvremenu dok smo radili, da smišljamo i neke nove projekte. Pa su tako i nastali kratki filmovi iz doba pandemije kada smo pisali, smišljali, stvrali” – priča Odalović.

Ona je, između ostalog, govorila i o osvom iskustvu u radu za Kotorski festival pozorišta za djecu dugom više od 10 godina.

Odalović je govorila i o tome koliko je volonterizam važan za zajednicu. Kako ističe, volontiranjem stičete kontakte, obaveze i odgovornost.

Glavna i odgovorna osoba, kako kaže Odalović, za njenu ljubav prema producentkoj profesiji jeste reditelj Petar Pejaković.

Odalović je tokom srednjoškolskih dana pohađala školu Dramski srudio “Prazan prostor”.

“Tu sam se razvijala. Upoznavala sam se sa pozorištem, pozorišnim jezikom i pozorišnom kulturom” – navodi ona.

Odalović se osvrnula i na festival “Uhvati film” koji je održan početkom ljeta u Kotoru, a čija je bila učesnica kao panelistkinja.

Opširnije na ovu temu producentkinja Jelena Odalović danas u emisiji “Ljetnje priče” od 17.15.

 

Foto: Krsto Vulović

 

 

 

Podijeli na: