Alat za prilagodljivost

  • Veći tekst
  • Font za disleksiju
  • Podebljanje teksta
  • Crno-bijelo
  • Visoki kontrast
  • Kursor
  • Resetuj
  • Pristupačnost

Kultura

25.07.2020
1202

MARTINOVIĆ: COVID 19 - NOVA ŠANSA ZA BOLJU BUDUĆNOST

Večerašnjim razgovorom između dva umjetnika: gitariste Miloša Karadaglića i pijaniste Ratimira Martinovića, direktora KotorArta započeo je poseban segment Don Brankovih dana muzike - serijal razgovora sa relevantnim umjetnicima, direktorima festivala, intelektualcima, na temu uticaja koronavirusa na kulturni život, umjetnost ali i festivale, kako u našoj sredini, tako i u svijetu.

Oni su razgovarali na temu različitih doživljaja trenutne situacije i njenog uticaja na svijet muzike, o poziciji umjetnosti u Crnoj Gori u ovim okolnostima, kao i o perspektivi i načinima prilagođavanja novoj realnosti.

“Kao kulminaciju ovih živih razgovora očekujemo organizaciju velike međunarodne UNESCO-ve konferencije u Kotoru koja ćese održati na zimu Ili na proljeće, u zavisnosti od okolnosti. Tema ove međunarodne konferencije biće upravo uticaj pandemije COVID-a 19 na kulturu i na turizam” – kaže Martinović.

Govoreći o UNESCO-voj kampanji, a povodom situacije sa koronavirusom, Martinović navodi da se ljudi jako lako naviknu na nešto i proglase ga normalnim.

“Godišnje više od 8 miliona ljudi umre od zagađenja vazduha i to doživljavamo normalnim, a dva kita koja se brčkaju pored obala Francuske ili činjnenica da poslije 30 godina se konačno mogu vidjeti vrhovi Himalaja doživljavamo za neobično i za nenormalno. Za normalno doživljavamo i činjenicu da brojni influenseri samo jednim svojim postom na društvenim mrežama zarađuju milione eura ili dolara, a potpuno nam je neobično da se na naslovnoj stranici New York Times-a nađe fotografija, portret medicinske sestre jedne njujorške bolnice. Naravno, ove situacije su uzrokovane COVID-om 19. Mnogo je primjera normalnosti na koje smo se navikli, koje nisu normlane i nenormalnosti koje će možda postati novonormalne” – ocjenjuje Martinović, navodeći da ideja ovih razgovora jeste upravo traganje za tom novom, boljom normalnošću.

“Danas vidite prazan Trg od oružja. Tokom turističkih sezona proteklih godina to nije tako. Grad se potpuno deformiše, ne živi životom kakvim treba da živi od kruzera i od hiljade turista koji nam tu dolaze i koji su tu zbog određenog profita. Da li je taj profit vrijedan takve devastacije života? Sve su to pitanja o kojima ćemo razmišljati. Uspostavljanje te nove normalnosti će trajati. Na nama je, kada se radi konkretno o muzici i umjetnosti, da dajemo inicijativu ili da razgovaramo, promišljamo i pokušamo kroz razne projekte, kroz razne načine da pronađemo najbolje modalitete za funkcionisanje, konkretno u ovom slučaju muzike i umjetnosti” – ističe Martinović.

On kaže i da ljudi ne trebaju biti samo pasivni posmatrači ovog, kako ističe, nevjerovatnog vremena u kom živimo, već da promišljamo proaktivno i da idemo u susret nečemu što neko danas vidi kao problem, a neko drugi kao šansu.

“Ja lično Covid-19 i sve ono što nam se dešava vidim kao šansu za neku bolju sutrašnjicu i kao šansu za neku bolju novu normalnost” – objašnjava Martinović.

Karadaglić ističe da je veliki broj festival širom svijeta otkazano zbog pandemije koronavirusa.

“Srećan sam što se ove godine festival i dalje održava jer toliko festival je otkazano. I to je, po meni, jedna prelijepa poruka za budućnost. Jer svijet bez muzike bi bio mnogo tužan. Svijet bez umjetnosti ne bi bio svijet. Ne možemo živjeti bez ljepote, bez nečega što budi u nama taj osjećaj koji je veličanstven. A kad si muzičar, kad imaš privilegiju i čast da svakom odsviranom notom direktno komuniciraš sa svakim ispred sebe, da od svih jezika svijeta ti govoriš onim pravim koji svi razumiju, a to je muzika, to je nešto na čemu sam zahvalan svako jutro kad se probudim. I u najtežim i u najljepšim momentima svog života sam toga svjestan. Treba zbog toga da budemo vrlo srećni i da nam to bude jedan od još većih razloga da sačuvamo to što imamo. I da u periodima kao što je KOVID kada sve staje, da budemo svjesni šta je to što zapravo čini naš život” – kaže Karadaglić.

On navodi da je muzika i uopšte umjetnost najvažnija stvar na svijetu.

“Svojim djelovanjem trebamo to na jedan diskretan, pravi način i dokazati” – ocjenjuje Karadaglić.

Martinović ističe da u kriznim vremenima ni muzika, ni kultura, ni umjetnost nisu nikakav luksuz.

“Mislim da je jako važno da ne samo kao muzičari ili umjetnici promišljamo o tome, već zaista kao članovi ovog društva. Jer kultura zapravo može dati različite vidove odgovora na ono što nam se dešava. I ukoliko medicina može da nam obezbijedi da živimo duži ili fizički kvalitetnijim životom, toliko ipak kultura daje sadržaj tom životu.

Ne treba da percipirmao kulturne događaje kao nešto što je višak ili što je luksuz. To je nasušna potreba čovjeka i integralni dio ovog društva” – kaže Martinović.

On ističe da je obaveza svih kulturnih poslenika da daju svoje mišljenje i doprinos razumijevanju ove situacije.

“Bez kulture fizičko zdravlje nam ne znači nešto mnogo. Različiti gradovi svijeta su na razlčite načine reagovali na korona krizu i pronalazili načine kako da angažuju umjetnike, promovišu kvalitet i pričaju o ovoj temi” – navodi Martinović.

Prema riječima gitariste Karadaglića, u različitim kulturama, posebno klasična muzika ima drugačije mjesto.

“U Njemačkoj i Austriji oni svi dišu klasičnu muziku. I to su zemlje koje su se prve vratile organizaciji koncerata pod specijalnim uslovima i koje se nisu pomirile sa tim da se koncerti neće održati do sljedeće ili kraja sljedeće godine. U Americi su se, zbog načina na koji se sve to finansira, otkazale sezone najvećih kulturnih provajdera na tom kontinentu.

Engleska je uvijek tu negdje na sredini. U Engleskoj je mnogo više bilo priče o tome kako hoteli ljeti neće moći da prihvate toliko domaćih gostiju, nego činjenica da je sve otkazano i zatvoreno.

Ono što me užasava jeste što primjećujem da je industrijski lobi toliko jak da je potpuno normalno danas da za vrijeme pandemije koronavirusa u jednom avionu bude rasprodato svako sjedište, a da su koncertne dvorane primorane da izbace 80 posto sjedišta, kako bi se organizovao koncert, a da pritom ljudi koji nalažu da se to tako radi, ne obezbjeđuju sredstva da ta institucija opstane” – ističe Karadaglić i dodaje da ako pandemija koronavirusa potraje, ljudi će morati da prave mnogo bolje strategije kako da stvaraju i dijele kutluru, a da pritom nikoga ne ugrožavaju.

“Moje je mišljenje da je muzika muzika samo onda kada se desi ispred publike, da je sve drugo priprema. Sve ono što ja radim dok spremam i vježbam, koliko god to bilo perfektno dok vježbam, ja to ne mogu izvesti bez energije publike koja je ispred mene. I to je nešto za šta ja živim” – objašnjava Karadaglić.

Događaj je realizovan preko live streaminga zbog preporuka NKT-a.

 

Podijeli na: