Kultura
MARTINOVIĆ – NAJBOLJI PROMOTER CRNOGORSKOG MUZIČKOG NASLIJEĐA U SVIJETU
U okviru proslave 21. novembra, Dana Opštine Kotor, Sekretarijat za kulturu, sport i društvene djelatnosti i Muzička škola ,,Vida Matjan" organizovali su sinoć koncert crnogorskog pijaniste Bojana Martinovića.
Prisutne je na samom početku, ispred organizatora pozdravila Marina Dulović, sekretarka Sekretarijata za kulturu, sport i društvene djelatnosti Opštine Kotor, a koncertu je prisustvovao i predsjednik Opštine Kotor Željko Aprcović.
Bojan Martinović, pijanista, profesor i dekan Muzičke Akademije Cetinje, nastupao je širom svijeta. Posljednji uspjeh bilježi na turneji koja je održana u Kini, gdje je boravio od 24. oktobra do 14. novembra, a nakon toga održao je dva značajna nastupa u Švajcarskoj i Hrvatskoj. Za Radio Kotor, prisjetio se utisaka sa 30 ovogodišnjih uspješnih koncerata širom svijeta.
„Ova godina je bila izuzetno uspješna. Iza mene je trideset koncerata od januara mjeseca - gostovanja na prestižnim festivalima u regionu, u Evropi, Americi i Kini. Festivali jesu mjesta gdje se uvijek okupljamo i gdje se srijećemo sa novim ljudima. Ja sam imao priliku i da predajem na tim festivalima. Bilo je višestruko važno za mene i kao pijanistu i kao pedagoga. Moj posao na cetinjskoj Muzičkoj akademiji profesrora klavira mi u stvari omogućava da budem stalno u fokusu i dobroj kondiciji i zbog studenata, a i zbog samog sebe“ – ispričao je Martinović.
Kako navodi, dvoranu ŠOSMO „Vida Matjan“ u Kotoru smatra svojim hramom, odakle je i počeo svoje muzičko školovanje.
„Ovo je posebno mjesto za mene. Ima još par mjesta u Crnoj Gori koje volim, ali rekao bih da je ovo mjesto sa koga sam počeo, koje me vraća na početke, na istinsku ljubav prema muzici. Jer vremenom možda negdje i izgubimo, u određenim momentima, osjećaj te privrženosti, te osjećaj pozitivnog naboja koji u početku imamo“- ističe Maritnović.
Kada su u pitanju nastupi na festivalima i dvoranama, Martinović ne preferira prevelike prostore.
„Više volim da sviram u nekim intimnijim salama. Primjera radi, u Kini kada sam bio sa mojim kolegom Krivokapićem, svirali ssmo u sali koja je bila za 1200 ljudi. Bila je puna. Taj osjećaj je jednako dobar kao i sviranje u nekim manjim prostorima. Želim da osjetim tu intimu i taj neposredni kontakt sa publikom“ – objašnjava Martinović.
Njegovi nastupi širom svijeta predstavljaju, između ostalog, i promociju crnogorskog muzičkog naslijeđa. Pitali smo ga da li su ljudi širom svijeta upoznati sa muzičkim talentima i naslijeđem u Crnoj Gori.
„Sa talentima i sa nekim ljudima manje više jesu. Ima tu svijetlih primjera i ljudi koji već žive u tom prostoru, ali sa našom muzičkom tradicijom i našim muzičkim naslijeđem jako loše. Trudim se na svakom od nastupa da pružim nešto crnogorske muzike. Nje nažalost nema mnogo kvalitetne“ – navodi Martinović.
Prema njegovim riječima, koncert u Kotoru predstavlja završetak sezone i uvod u snimanje CD-a koji će obuhvatiti crnogorsko muzičko naslijeđe, odnosno muziku Aleksandra Perunovića.
„U martu očekujem i kompoziciju koja se takođe piše specijalno za mene od naše Nine Perović, takođe sjajne kompozitorke. To što imamo od muzičkog naslijeđa ja se trudim da na najbolji način prezentujem i približim ljudima. Primjera radi, u avgustu mjesecu ovo djelo Perunovića imalo je evropsku premijeru. Neposredno prije koncerta, u dogovoru sa organizatorima festivala, napravili smo neki razgovor sa umjetnikom u kom sam ja predstavio to djelo. Pričao sam, prije svega, iz vizure onoga što je napisao kao predgovor tom djelu Aleksandar Perunović, a onda i iz moje perspektive nekoga ko je to djelo oživio. To je jako važno i trudim se zadnjih godina da radim na promociji toga što imamo na najbolji način i da trajno snimim klavirske kompoziicije Aleksandra Perunovića koje zbilja jesu sjajne“ – navodi Martinović.
Pitali smo ga i koliko mu je saradnja sa stranim muzičarima pomogla u napredovanju u karijeri.
„U smislu profilisanja i samog obrazovanja jeste puno. Posebno ta kamerna muzika i saradnja sa par velikih svjetskih zvijezda sa kojima sam imao čast da sarađujem. To jeste opredijelilo i promijenilo moj, u nekom smislu, smjer i razvoj. Saradnja svakako znači puno. Mi nemamo često priliku ovdje u Crnoj Gori da sarađujemo u sa takvim ljudima, ali kad god imam priliku ja to naravno to koristim i sa velkim uživanjem to radim“ – objašnjava Martinović koji potiče iz muzičke porodice. Pitali smo ga da li je to bio preduslov za njegovo interesovanje da se bavi muzikom.
„Više i ne znam. To je bilo prirodno okruženje. Moj otac je profesionalni muzičar i kada rastete u takvom okruženju ne znam da li muzika izabere Vas ili Vi muziku. Svakako jesam imao ogromnu podršku. Mislim da je ipak presudila moja lična potreba za tim“ – navodi Martinović.
Kako kaže, preduslov za uspjeh u ovom i svakom poslu jeste fanatični rad.
„Talenat se podrazumjeva i pitanje je što je to danas talenat i od čega kreće muzička ideja - da li od talenta ili od rada i obrazovanja. Ima toliko talentovanih ljudi. Kada putujem srijećem dosta talentovanog svijeta, ali malo ko od njih uspije na kraju“ – priča Martinović.
Pijanista, profesor i dekan Muzičke Akademije Cetinje Bojan Martinović je nastupao u Italiji, Engleskoj, Njemačkoj, Austriji, Mađarskoj, Srbiji, Francuskoj, Belgiji, Rusiji, SAD-u, Holandiji, Španiji, Portugaliji, Jermeniji, Libanu kao i najprestižnijim dvorana bivše Jugoslavije. Ovaj izuzetni umjetnik je svoje obrazovanje započeo u Kotoru, nastavio na Muzičkoj akademiji na Cetinju, a usavršavao se na Državnom Konzervatorijumu u Beču.
Pored aktivnog pedagoškog rada gdje su njegovi rezultati očigledni na obrazovanju novih generacija crnogorskih pijanista, Martinović intenzivno i sa uspjehom nastupa kao solista i u okviru raznih kamernih ansambala. Želimo mu puno uspjeha u daljem radu.