• Resetuj
  • Pristupačnost

Kultura

06.05.2022
396

DAN ČETRNAESTI ZDRAVKA VELIMIROVIĆA PRIKAZAN U KINU BOKA

U kinu “Boka” sinoć je prikazan dugometražni igrani film “Dan četrnaesti“, jednog od najznačajnijih filmskih, televizijskih i pozorišnih reditelja Zdravka Velimirovića, a prema scenariju Borislava Pekića.

Čuvena priča o četvorici zatvorenika koji su zbog dobrog vladanja dobili privremeni otpust u trajanju od 14 dana, njihovo prilagođavanje životu na slobodi i sve dileme pred povratak iza rešetaka, nastala je u produkciji Lovćen filma 1960. godine.

Glume: Nikola Popović, Slobodan Perović, Karlo Burić, Dušan Janićijević, Olga Spiridonović, Mira Stupica.

Nakon više od 60 godina zainteresovani su bili u prilici da pogledaju digitalno restaurisanu kopiju filma, izrađenu sa originalnog crno-bijelog negativa, koji je skeniran i restaurisan u 2K rezoluciji, u saradnji Crnogorske kinoteke i Jugoslovenske kinoteke.

“Dan četrnaesti je djelo našeg sugrađanina Zdravka Velemirovića, prikazano na Kanskom festivalu 1961. godine. On je duh Kotora na svoj način prenosio na bioskopsko platno i prikazivao priču širom tadašnje Jugoslavije i inostranstva” – kaže Vladimir Bujišić, direktor JU Kulturni centar “Nikola Đurković”.

On podsjeća da je “Dan četrnaesti” prvi igrani film Zdravka Velimirovića.

“Suvišno je govoriti o tome koliki značaj Kanski festival ima u svijetu kinematografije, samim tim značaj ovog filma je veći. On je na tom festivalu učestvovao kao najmlađi reditelj. To daje ovom filmu posebnu težinu” – poručuje Bujišić.

Prisutnima se u sali kotorskog kina obratio i sin proslavljenog reditelja Mladen Velimirović.

“Moj otac je krenuo u svijet iz Kotora. Krenuo je da se obrazuje, završio je fakultet u Beogradu, a zatim u Parizu. Nakon nekoliko godina stigao je u Kan. To jeste bio veliki uspjeh - da dođe neko u Kan. Smatra se da je autor već dobio nagradu, ako mu je film selektovan za Kanski festival. Te godine u Kanu su bili Sofija Loren, Alen Delon i druga poznata imena” – navodi Velimirović.

Filmsku ekipu su, kaže, činili poznati stvaraoci, scenarista Borislav Pekić, sjajni glumci iz čitave Jugoslavije.

“Andro Martinović, reditelj iz Crnogorske kinoteke veoma se založio da se projekat restauracije i digitalizacije filma ostvari. Restauracija i zatim digitalizacija su složeni i skupi procesi. U Crnogorskoj kinoteci i Jugoslovenskoj kinoteci prepoznali su  kao važan projekat koji je imao velike šanse da krene ponovo na festivale. Osim Kanskog festivala, gdje je film prikazan prošlog ljeta, krenuli su pozivi za festivale po svijetu - u Sevilji, Berlinu i na prostoru bivše Jugoslavije, u više gradova Crne Gore, Beogradu, Sarajevu, Zagrebu, a film će biti prikazan i u Puli” – objašnjava Velimirović.

On ističe poseban značaj prikazivanja filma Zdravka Velimirovića u Kotoru.

“Zdravko Velimirović i poslije upokojenja nastavlja “da širi vrijednost naše kulturne produkcije”, kao što je i za života ostavio dubok trag na svim poljima na kojima je djelovao, a bilo ih je više i to ne samo na filmu. On je dolaskom u Kotor sa porodicom iz Cetinja završio Gimnaziju, ali i prihvatio specifičan način života Kotora toga vremena koji mu je, kako je kasnije često isticao, pomogao da se lako uključi u intezivne tokove velegrada kao što je Beograd, gdje je stekao fakultetsku diplomu, ali i punu afirmaciju kao univerzitetski profesor, a zatim i dekan Fakulteta dramskih umetnosti” – navodi dugogodišnji novinar Dušan Davidović, prijatelj porodice Velimirović.

Kako navodi,  kao cijenjeni reditelj, Velimirović je sarađivao sa izuzetnim stvaraocima, piscima i scenaristima, ali i sa najpoznatijim jugoslovenskim glumcima toga vremena, snimateljima i drugim dokazanim filmskim stvaraocima.

“Velimirović je osim velikih filmskih klasika ostavio i više dokumentarnih filmova, posebno onih vezanih za Kotor, Boku i Crnu Goru. Snimio je pet kratkih i jedan dugometražni dokumentarni film o Kotoru koji se čuvaju u Crnogorskoj kinoteci. Uporedo sa filmskim stvaranjem i snimanjem filmova, Velimirović je uvijek nosio fotoaparat i tako su nastale brojne fotografije iz naše sredine. Ne samo pejzaža, nego i mnoge drage likove koje smo nekada sretali ulicama Kotora. Isto je tako ovjekovječio i druge krajeve u Crnoj Gori koje je obilazio” – ističe Davidović.

Prema njegovim riječima, Zdravko Velimirović je dao doprinos afirmaciji kulturnih vrijednosti Kotora, a za svoje ukupno djelo bio je izuzetno cijenjen.

“Zaslužio je dvije Trinaestojulske nagrade Crne Gore, kao i brojne nagrade na festivalima širom svijeta. U našem gradu kojem je poklonio bogatu foto arhivu i fotose, Velimirović je dobitnih nagrade 21 novembar, plakete Bokeljske mornarice, a bio je počasni član Srpskog pjevačkog društva “Jedinstvo”. Bio je redovni član Crnogorske akademije nauka i umjetnosti, redovni profesor Univerziteta u Beogradu i dekan Fakulteta dramskih umjetnosti. Izražavam nadu da ćemo u Kotoru znati da na odgovarajući način trajno obilježimo da je u našoj sredini živio, stvarao i ostavio bogati umjetnički opus umjetnik Zdravko Velimirović” – poručio je Davidović.

Podijeli na: