Društvo
O. GOJKO PEROVIĆ: DA MOŽE ZAKON BI NAS PODIJELIO NA ONE ISPRED CRKVE SV. NIKOLE I ONE ISPRED KATEDRALE SV. TRIPUNA
“Zakon o slobodi vjeroispovjesti, ako bi se ne daj Bože počeo sprovoditi, a neće, prosto bi polomio Ustav Crne Gore na nekoliko mjesta, da nema te risanske bolnice, koja bi ga zakrpila”, ocijeno je rektor Cetinjske bogoslovije protojerej-stavrofor Gojko Perović.
Nakon molebana u kotorskoj crkvi Svetog Nikole, o. Perović je kroz Stari grad predvodio litiju protiv pomenutog Zakona.
“Dok mi šetamo nema primjene Zakona. Dok mi ne stanemo gdje je nama po volji i srcu, a mi nismo nikakvi padobranci u ovoj zemlji već građani Crne Gore, da se ne prebrojavamo i ima nas dosta, dok mi, koji dajemo suverenitet ovoj državi ne stanemo kako se nama sviđa i da citiram predsjednika Crne Gore, sviđelo se to kome ili ne”, kazao je o. Perović.
On je kazao da Zakon o slobodi vjeroispovjesti dijeli ljude, dijeli hrišćane, dijeli Kotorane…
“Kada bi se počeo primjenjivati, onda bi na jednu stranu bili mi ispred ove crkve, a na drugu oni ispred crkve Sv. Tripuna, naša braća katolici, a to ni oni neće”, kazao je o. Perović, navevši zatim stavove rimskog pape i sekretara Kotorske biskupije.
Rekao je i da Zakon krši Ustav kroz odredbe o jednakosti svih građana pred sudom, o odvojenisti crkve od države i onu koja govori da su svi zakoni jednaki i “da ne može jedan zakon udarati na drugi, na onaj prije njega napisan”.
“Zato smoi i ustali, Da nam se ne sruši država u kojoj živimo. Da i naša djeca sutra, kad krenu u crkvu ili u školu, znaju što je čije. Makar se ovdje u ovom gradu uvijek znalo što je čije. Tako da, niti ćemo sa ovog puta skretati, niti ćemo se na njemu zaustavljati dok se dobro ne razumijemo i ne izmirimo da nikome jedna dlaka s glave ne fali”, kazao je o. Perović.
On je odbacio optužbe da se litijama izazivaju nemiri.
“Pa mi smo unijeli molitvu. Od kad su počele litije smanjio se i broj krivičnih djela. Ne zato što smo mi popovi neki specijalni ljudi, nego je molitva Crkve unijela mir među narod i tako treba i da ostane”, rekao je o. Perović.
Kazao je i da je molitveni hod istovremeno i građanski protest.
“Protest pravoslavnih vjernika, građana Crne Gore, građana Kotora, protiv jednog nasilja i protiv jednog protivpravnog akta , tzv. zakona, usvojenog krajem prošle godine u Skupštini Crne Gore, kojim bi trebalo da se urede odnosi između crkve i države. Naša Pravoslavna crkva se i godinu prije usvajanja zakona trudila i molila i vukla za rukav, i što kažu od praga do praga , od vrata do vrata i Skupštine i Vlade i poslanika i stranih ambasada, da se takav zakon ne usvoji jer to nije zakon nego jedna smutnja. Molili smo, kumili, tražili, ali niko nije htio da nas čuje. Danas smo imali prilike da sjedimo sa nekim ljudima iz vlasti koji nas pitaše što nam je, što toliko šetate, čemu to vodi, pravi se tenzija, gužva… Mi smo rekli šetaćemo najmanje onoliko koliko je prošlo vremena da niko nije htio da nas čuje. Kada se trebalo dogovarati. Da Bog da sutra da se taj zakon makne i donese bolji i mi više ovim povodom sigurno šetati nećemo. U ovom hodu kroz Stari grad prošli smo pored crkve Sv. Tripuna koja broji 900 godina, crkve Sv. Luke od preko 800, crkve Sv. Nikole koja ima čitav jedan vijek i više kako se napravila. Pa pogledajte koliko se samo država promijenilo i carstava. Samo od kad su te crkve, a da ne pričam zidine Kotora. Svaki vijek je donio po neko carstvo. Ali da me neko ne bi shvatio pogrešno, mi se molimo za blagostanje i napredak Crne Gore države u kojoj živimo. Međutim, ta država i ljudi koji je vode, ako su pametni, a jesu, trebalo bi samo da se okrenu i da vide kako carstva brzo prolaze. Pa neka ova zemlja hiljadu godina napreduje i plodove rađa, ali da se zna, carstva prolaze, a svetinja ostaje”, kazao je Perović.
Istakao je da je Kotor grad u kojem su se oduvijek znale “regule”.
“Ona crkva Sv. Tripuna je pod upravom episkopa iz Rima , s kojim nismo u liturgijskoj zajednici, ali znamo gdje je, kako se zove i što radi. Ova crkva i ona Sv. Luke uvijek je bila, ako ne direktno, a onda indirektno, pod blagoslovom pećkoga patrijarha. Tako je i dan danas. Dakle, episkop Rima i pećki patrijarh, ili ako hoćete carigradski, moskovski, to su institucije koje stoje vjekovima, a države se mijenjaju. Što bi bilo od crkava da je svaka bila u vlasništvu neke države. Ove zidine znaju za regule, pravdu, zakone… Civilizacija koja je izgradila ovaj grad i crkve zna za pravdu i zakone. I još tada su ljudi znali da je nemoguće u jedno staviti crkvenu i državnu imovinu. To je znao i Ivan Crnojević i knjaz Nikola i Valtazar Bogišić, kad je pisao “Opšti imovinski zakonik” i jasno kao bijeli dan razdijelio što je crkvena, a što državna imovina”, kazao je o. Perović.
U osvrtu na klip jedne političke partije koja afirmativno govori o Zakonu o slobodi vjeroispovjesti, rekao je da je ovaj akt “usvojen mimo preporuka Venecijanske i Evropske komisije koje su preporučivale da se ne donosi dok se svi ne dogovore”.
“Po ovom Zakonu bi se svetinje prepisale na državu, nakon čega bi neki organ odlučivao ko će da služi, a ko ne u tom hramu”, kazao je o. Gojko Perović.
Večeras je najavljeno održavanje “velike grbaljske litije” koja će u nedjelju 09. februara u 15 časova krenuti od tzv. Krtoljske raskrsnice prema manastiru Podlastva, a koju će predvoditi arhijerejski namjesnik bokokotorski, paroh kotorski protojerej stavrofor Momčilo Krivokapić i rektor Cetinjske bogoslovije, protojerej – stavrofor Gojko Perović.
Za četvrtak je najavljena litija u Tivtu.