Arhiva
DAROVEC: KRVNA OSVETA KAO PRAVNI SISTEM ZA OČUVANJE MIRA U ZAJEDNICI
U organizaciji OJU ,,Muzeji" Kotor, sinoć je održano predavanje na temu ,,Mir i vrijednosti u krvnoj osveti" prof. dr Darko Darovec, autor 16 naučnih monografija i preko 400 studija.
Predavanje na temu ,,Mir i vrijednosti u krvnoj osveti" otvorio je direktor OJU "Muzeji" Kotor, Dušan Medin.
„Dobrodošli na predavanje o jednoj interesantnoj temi. Rekao bih kontroverznoj, bolnoj ali i zanimljivoj u isto vrijeme koja nas je večeras okupila. Profesor Darovec dolazi iz Slovenije i predavač je na nekoliko evropskih univerziteta, a pored Maribora i Ljubljane angažovan je i u Veneciji. Dobitnik je više evropskih nagrada. Urednik je periodičnih, naučnih publikacija Annales i Acta histria. Prorektor je za naučno – istraživačku djelatnost Novog univerziteta, gdje je obavljao fukciju dekana (2017 – 2019) za slovenske i međunarodne studije" – kazao je Medin.
U svom uvodnom dijelu prof. Darovec odmah je srušio stereotip koji prati krvnu osvetu, da je ona bila zastupljena samo u nekim provincijalnim dijelovima kao što su Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Korzika i Sicilija.{gallery}1a1a0darovec0907{/gallery}
"Danas kada se govori o krvnoj osveti, svi dobijaju sliku kako je to bilo možda negdje, nekad u nekim provicijalnim područjima kao što su Hercegovina, Crna Gora, Albanija, Korzika i Sicilija.
Moja teza je da je to zapravo bio izvorni praavni običaj, koji je bio prisutan u svim društvima na svim kontinentima. Moja druga teza je zapravo, da je to pravni običaj koji je vodio ka miru. Svrha krvne osvete je da se dođe do mira u zajednici" – istakao je Darovec
Izvodeći argumente za svoje teze, Darovec je prisutne upitao, da li mogu da zamisle da krvna osveta ustvari vodi ka pomirenju, milosrđu i pravoj unutrašnjoj ljubavi među ljudima.
"Da li možete da zamislite da krvna osveta vodi do pomirenja, do bratsva, do milosrđa, one duboke ljubavi među ljudima, do rodbine? Da to vodi do trajnog prijateljstva i bratstva? Da li je to samo neki mit i iluzija, da lije to samo neki religijosne prevencije nasilja kao što su prikazivali na prelazu iz srednjag ka novom vijeku? Da li je možda krvna osveta jezik nasilja ili masovnih krvoprolića, prikazana slikarijama koje je poručivala država. Nije, to je jezik krve osvete. Pravi mit i stvarnost krve osvete jeste težnja ka miru i pomirenju u zajednici" – kazao je Daroverc
Daroverc se, kada iznosi ovaj argument, poziva na poznatog britanskog istoričara, Wallace Hadrill-a koji je 1958. godine napisao članak "Krvna osveta kod Franaka".
Postojali sui medijatori u cijelom sistemu krvne osvete i igrali su značajnu ulogu, ističe Daroverc.
"Kada bi došlo do spora, medijatori, svjedoci i čitava zajednica bivala bi uključena i to je uzrokovalo da sporovi najčešće rezultiraju pomirenjem, davanjem velikih poklona te poniženjem počinitelja zločina" – kazao je Daroverc.
On dalje dodaje.
"Danas će vas npr. advokati pitati, kakva je to pravda kada možete da platite i budete oslobođeni. A danas, takođe platite, počinitelj bude u zatvoru nekoliko godina i izađe, te opet ponovi krivično djelo. Šta je u tom slučaju sa porodicom? Gdje je tu pravda?" – upitao se Daroverc.
Na kraju predavanja, Daroverc je podsjetio da je krajem XVII v. država preuzela na sebe sistem krvne osvete, te zaključio pitanjem, "Da li ste ikada zapitali o mitu države?"